fbpx

יפוי כוח מתמשך

תאמו פגישת ייעוץ

משרדנו מעניק שירותים משפטיים בתחום דיני ירושה ועזבון לרבות עריכת צוואה רגילה, עריכת צוואות הדדיות כולל צוואות מורכבות, טיפול בהגשת צו ירושה וצו קיום צוואה, התנגדות לצוואות ותכנון מס בעריכת צוואה.

משרד עורכי דין אופיר חן ביידה מעניק שירותים משפטיים בתחום דיני ירושה ועזבון לרבות עריכת צוואה רגילה, עריכת צוואות הדדיות כולל צוואות מורכבות, טיפול בהגשת צו ירושה וצו קיום צוואה, התנגדות לצוואות ותכנון מס בעריכת צוואה.
חוק הירושה מכיר בארבעה סוגים של צוואות: צוואה בעדים, צוואה בפני רשות, צוואה בכתב יד או צוואה בעל פה. צוואה בעדים הינו הצוואה הנפוצה ביותר.
א. צוואה בעדים הינה הצוואה הנפוצה ביותר- הצוואה תהיה בכתב עם ציון התאריך ותיחתם בידי המצווה. צוואה זו נחתמת בפני שני עדים לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם שזו צוואתו. העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.
ב. צוואה בפני רשות- ידועה כצוואה בפני שופט/ רשם לענייני ירושה/ נוטריון. הצוואה נאמרת בעל פה או בהגשת דברי הצוואה בכתב. המצווה יצהיר שזוהי צוואתו לאחר הקראת הצוואה בפני המצווה. הגורם אשר לפניו נערכת הצוואה יאשר בחתימתו על פני הצוואה שהיא נקראה ושהמצווה הצהיר כאמור.
ג. צוואה בעל פה- הידועה גם כצוואה שכיב מרע והיא נערכת במצבים בהם אדם עומד בפני סכנת מוות, כאשר יש חשש אובייקטיבי וסובייקטיבי להמשך חיי המצווה.
כמו כן, כשאדם קשיש או חולה מבקש לערוך צוואה פעמים רבות יעלו אנשים החשים מקופחים מהצוואה טענות בעניין מצבו הבריאותי של המוריש. במקרה כזה נבקש אישור מרופא כי המוריש כשיר מנטלית וכותב את צוואתו בדעה צלולה.
בנוסף,  כאשר קיים סיכוי שהצוואה לא תגיע לידי כולם או שאחד היורשים ינקוט פעולה על מנת להשמיד את הצוואה או לא לקיימה בגלל חוסר שביעות רצון ממה שכתוב בצוואה- מומלץ להפקיד אותה אצל רשם הירושות.  כך כל בקשה שתוגש לרשם הירושה לאחר מות המוריש- תעלה באופן אוטומטי במערכת רשם הירושות את הצוואה שהופקדה.
הדבר האחרון שהורה רוצה זה שילדיו או יורשיו יסתכסכו לאחר מותו בכל הקשור לצוואה.
אז איך נמנע מסכסוכים בין יורשים?
אנשים נמנעים לעתים מלערוך צוואה מאחר שהם חוששים שעריכת צוואה תגרום בעצמה לסכסוך בין יורשים. אולם, ההפיך הוא הנכון. כפי שציון לעיל, חוק הירושה הינו חוק ישן ביותר. בנוסף, החוק לא מתייחס לכל הסיטואציות שעלולות לקרות במהלך החיים.
בצוואה המוריש יכול התייחס לכל סוגיה אשר עולה על דעתו בנוגע לאופן מימוש העזבון, התנהלות מחייבת בין היורשים השונים ומנגנון של הסדרת מחלוקות במקרה ויתעוררו כאלה. לפיכך, ובמיוחד במקרים בהם אין חפיפה בין היורשים על פי דין לבין אילו שהמנוח רוצה שיהיו יורשים- רצוי ביותר לערוך צוואה מתאימה.
צלילות וכשירות של המנוח- העילות הנפוצות לתקיפת צוואה הינם “העדר כשירות” ו/או “השפעה בלתי הוגנת” על המנוח. בני משפחה או אנשים אחרים, שלא מרוצים מהצוואה, בדרך כלל יטענו כי המוריש כתב את הצוואה כששיקול דעתו היה מעורער ו/או שאחד היורשים ניצל את מצבו הבריאותי, הנפשי או השכלי הלקוי של המנוח.
כדי למנוע אפשרות כזו מומלץ לערוך צוואה בשלב מוקדם ולא לחכות שמצבו של המנוח יתערער או התדרדר.
בנוסף, כאשר המצווה רוצה לכלול בצוואתו מנגנוני שליטה ברכושו הלאחר מותו, חשוב שמנגנונים אלו יהיו גמישים ובהירים בנוסחם.
חשוב לזכור, כי לעיתים צוואה נערכה שנים רבות בטרם פטירת המנוח ומה שהיה נכון בעת מועד עריכת הצוואה- פחות נכון ליום פטירת המוריש. כך לדוגמא דירת מגורים או נכס עסקי שצוין בצוואה ערכו יכול להעלות או לרדת או בכלל הנכס נמכר שנים לפני במועד הפטירה. לפיכך, חשוב לבנות צוואות אשר ייקחו בחשבון שינויים אפשריים בנכסים.

יצירת קשר