fbpx

אלטרנטיבות להליך חדלות פרעון

יש לכם שאלה אנחנו פה

מאמרים דומים

אדם בעל חובות אינו מעוניין להיכנס להליך חדלות פרעון מכל מיני סיבות. ביחד איתי בפגישת הייעוץ נבנה אסטרטגיה ונחליט על הדרך הנכונה והמתאימה ביותר עבור הלקוח

במאמר זה אסביר מהם האפשרויות העומדות בפני אדם בעל חובות המתלבט באיזה הליך לנקוט על מנת לפתוח דף חדש ולהתחיל חיים כלכליים נורמליים.

ראשית אציין כי רק הליך חדלות פרעון הוא ההליך היחיד שמוחק חובות על ידי קבלת הפטר חובות.

לעיתים, אדם בעל חובות אינו מעוניין להיכנס להליך חדלות פרעון מכל מיני סיבות. ביחד איתי בפגישת הייעוץ נבנה אסטרטגיה ונחליט על הדרך הנכונה והמתאימה ביותר עבור הלקוח ומשם נצא לדרך חדשה.

הליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל מתאים לחייב אשר נפתחו כנגדו בלשכת ההוצאה לפועל יותר מתיק הוצאה לפועל אחד, במהלכו מאחדים את כל תיקי החייב ופורעים את החוב לנושים מתוך תיק האיחוד.

ישנם מקרים שבהם ניתן לאחד תיקים של חובות המתנהלים בלשכת ההוצאה לפועל, לתיק אחד המכונה "תיק איחוד".

הבקשה לאיחוד תיקים תוגש בלשכת ההוצאה לפועל בה מתנהלים מרבית התיקים של החייב. במעמד הגשת הבקשה ישלם החייב סכום של 3% מיתרת החובות בתיקים ומדי חודש סך של 3% מחובותיו, עד להחלטה של הרשם בבקשת האיחוד.

יצוין כי הליך זה רלוונטי עבור אותם חייבים אשר יש ביכולתם לשלם סכומים מעט גבוהים יותר משהיו נפסקים בצו התשלומים שהיה נקבע בהליך חדלות פרעון, ביחס לחוב כפי שיפורט להלן.

אין המדובר בהליך של חייב מוגבל באמצעים. לאחר כניסת חוק חדלות פרעון לתוקף, בוטל ההסדר שהיה קיים בחוק ההוצאה לפועל של "חייב מוגבל באמצעים"  במהלכו שילם החייב לפי צו תשלומים שנקבע לו    בתקופה שאינה סבירה וארוכה מאוד.

החוק קבע כי מעתה לא יוכרזו עוד חייבים מוגבלים באמצעים, הואיל והסדר זה מנע מהחייבים אפשרות של שיקום.  

ברוב המקרים של ההכרזה על חייב כמוגבל באמצעים, צו התשלומים שהיה נקבע לחייב בתיק ההוצאה לפועל היה נמוך מאוד, מה שאפשר את גדילתו ותפיחתו של החוב ואף הנצחת החוב. החייב אומנם היה קונה לעצמו שקט משום שכל עוד הוא עומד בצו התשלומים הוא פטור מעיקולים, אולם החייב היה משלם במשך שנים ארוכות ללא תועלת ואופק לסיום התשלומים. כיום הגישה לחייבים השתנתה והמערכת שמה דגש על החשיבות בשיקום החייב והחזרתו לחיים כלכלים תקינים.

ההסדר של איחוד כל תיקי החייב לתיק איחוד אחד, מקל על מצוקת החייב אשר נתון ללחצים נפרדים של כל אחד מנושיו המנסים לגבות את חובם ולהטיל עיקולים, ומאפשר לחייב לשלם לכל נושיו במרוכז דרך תיק האיחוד.

התשלום לנושים יהיה לפי צו תשלומים שיקבע על פי יכולתו האמיתית ויפרש על פני פרק זמן סביר בהתאם לקבוע בחוק.

בהסדר זה, לחייב יש אור בקצה המנהרה, שכן הוא משלם את החובות עצמם ולא רק  את הריביות הכבדות על החובות שהולכים ותופחים ללא תועלת וללא יכולת לסיים עימם.

יש לציין, כי ישנם מקרים בהם בגלל סוג התיק לא ניתן לאחד את כל תיקי החייב וישנם תיקי הוצאה לפועל שיישארו מחוץ לתיק האיחוד כגון: תיק מזונות, עניין שאינו כספי, תיק משכנתא או משכון ועניין שהועבר לבית משפט בשל התנגדות וטרם הוכרע בו סופית.

לאחר עריכת חקירת יכולת לחייב וקביעה של הרשם כי החייב יכול לשלם את חובותיו בפרקי הזמן המנויים בחוק יינתן צו לאיחוד תיקים.

יצירת קשר